recenze / Ocas ještěrky

Ocas ještěrky

Ocas ještěrky

Zatímco ještěrce ztracený ocásek doroste, vám čas, ztracený sledováním tohoto filmu, nikdo nevrátí.

Zatímco ještěrce ztracený ocásek doroste, vám čas, ztracený sledováním tohoto filmu, nikdo nevrátí. Není jednoduché popsat děj filmu Ocas ještěrky v několika větách. Ne snad proto, že by si toho místa zasloužil o trochu víc, ale kvůli tomu, že je totálně o ničem. Sledujeme totiž život jistého Josefa (David Švehlík), kterému se v jeho dvaceti devíti letech naprosto zhroutil svět, odešla od něj manželka i s dítětem, vyhodili ho z práce a on se musí navíc protloukat životem s cejchem věštby, podle níž právě ve svých devětadvaceti zemře. Pochybnou shodou okolností se do jeho osudu navíc připlete muž jménem Gabriel. Pokud jste viděli trailer, tak je vám jasné, že se pravděpodobně jedná o anděla (filmoví hrdinové však natolik chytří nejsou a všimnou si jistých náznaků až po hodně dlouhé době). A to je všechno. Finální rozuzlení zde rozhodně nehledejte.Asi už tušíte, že Ocas ještěrky je art film. Jenže namísto artu ve stylu Kieslowského (jehož tvorbu sami tvůrci vyzdvihují jako svůj vzor) vám každou chvilku probleskne hlavou, že Trajkov je pouze namyšlený prosťáček, který se vám neodbytně snaží vnucovat výjimečnost svého snímku. Slaboučké herecké výkony (snad až na Davida Švehlíka, kterému jeho vnitřní rozervanost místy opravdu věříte), rádoby videoklipový střih, který však v kombinaci s jednotlivými záběry vyznívá neskutečně trapně, tragická a nefungující hudba – to vše jsou esence, které ve finále zanechávají velmi hořkou pachuť. Existence tohoto filmu je stejně zbytečná jako… jako ocas ještěrky. Upadlý, samozřejmě.

Jaromír Möwald

hodnocení autora recenze: 0%
hodnocení čtenářů: 50% (6x)